Thursday, July 21, 2011

SmartStudy Team and SMKBBU

Annyong Haseyo chingu ~
Assalamualaikum

I'm back here to posting about what my friend and i doing yesterday at school .

DATE: Saturday ~ 16 July 2011

Ayahanda berkata :
Esok kalau boleh dtg sebelum 7.30 . pakai baju koko tudung putih dan bla bla bla .....

Aku pun bangun pagi pukul 6.30 sebab aku tidur pukul 3 pagi .
sesuai sgtlah tu ....
7.25 bertolak . 7.30 tepat tu aku sampai kat sekolah .
yg terkejutnya tu ramai giler org dah sampai .
Mak haih !!~ awal nyor lah budak-budak ni
mimpi ke haper?
selama ni kalau suruh dtg sekolah pukul 7
pukul 9 baru sampai ...
bertuah betul

Then duduk sebaris dgn nabila, khai, yaya, hafa and miqi ..
nenda dah hilang ....
pepagi buta tu .... EN.Osman bin Affan dah ajak kita semua
4 cara tepuk .
Jom tepuk amai-amai semua

Dia pun startlah dgn mukadimah dia ....

Matlamat :
cikgu osman kata semua benda yang kita nak dimulakan dengan matlamat. Dia suruh lah kita tulis apa matlamat kita .
Aku pun dengan lambat-lambatnya recall balik ...
apa matlamat aku erk ?

antara matlamat yg ditulis:

-I want to be a BILLIONAIRE (huahuaha!!)
-I want to go to UNIVERSITY OF INCHEON KOREA
-Then, I want to work at SAMSUNG brand (hehee)
-after that , I want my car have a sebijik like OPTIMUS PRIME punya art.
-I want to buy a DOUBLE DECKER HOUSE . hahah...
- car such as AUDI MITSUBISHI and FERRARI also HUMMER
(mcmlah korang tau apa benda alah tu ..haha)
-In the DOUBLE DECKER HOUSE TU (Bungalow lah tu) must have 7 ROOM .. (yelah seminggu ada 7 hari. jadi 1 hari 1 bilik)
-Visit NAMI ISLAND . (really want to see BAE YONG JUN WINTER SONATA)

hAA... yang matlamat-matlamat tu termasuk dalam MINDA.
Minda yang setting kan kita untuk buat apa ...

Next:

MEMORI... MEMORY ...

Boleh guna cara AKRONIM ..
yg kita guna huruf depan dia dan jadikan satu perkataan yang paling EASY GILER untuk kita ingat.

Tapi aku paling suka memori AKROSTIK .
maksudnya AKROSTIK tu ayat yang terhasil apabila kita mengarang cerita menggunakan huruf pertama daripada beberapa senarai kata kunci .

Lagi satu CERITA KREATIF . kita boleh amik kata kunci dan jadikan sebuah cerita ...
tak kisahlah cerita merepek , merapu , meraban , semua boleh asal kita faham sudah. orang lain tak faham... gasak kau lah . hahaha

Yang paling best masa kitaorg buat GAYA BELAJAR tu.
masing-masing dah analisis masuk dalam kategori apa ..
ada tiga GAYA BELAJAR

1) Visual
2)Auditory
3)Kinesthetik

cikgu terangkan satu persatu apa berita buruk dan baik pasal gaya belajar . Tapi kitaorg semua yg kat dewan bila cikgu tanya nak baik ke buruk ... diaorg mesti cakap "buruk ~~""

1)Visual

Keburukannya ... (kalau salah yg ni maafkan daku)
- Kalau kita rabun kita tak sedar .... sebab suka sangat tengok something like gambar ..

Kebaikkan nya :..
- Pelajar yang visual ni biasanya pelajar yang cemerlang sesangat...
- Diaorg suka cakap laju-laju (yg memanglah betul)

yg ni biar aku tambah :
-diaorg ni semestinya dalam kalangan bercermin mata serta nerd student . ... hehehe... (marahlah kalau nak .. tapi tukan hakikatnya)


2)Auditory

Keburukannya (yg ni gerenti aku ingat sebab ... akulah orangnya)
Aku budak AUDITORY

- Suka berangan-angan bila dia duduk tepi tingkap...
(haha... masa cikgu ckp part ni aku dah tepuk dahi... mana taknya ..bocor rahsia guwa beb ... dah lah aku ni memang tak boleh kalau duduk sebelah tingkap . lagi-lagi masa duduk tempat yaya hari tu...
aku boleh lukis cantik-cantik tau .. sebab aku punya imaginasi dah sampai puncak gunung EVEREST . pastu aku boleh buat puisi + lirik pelik lagi .
tu tak masuk lagi dengan fikir pasal kenapa aku benci pada orang ... dan sebagainya .. )

- Dia boleh bercakap sorang-sorang bila dia duduk sorang-sorang...
(yg ni pun aku tepuk dahi jugak ... bocor lagi satu rahsia aku. Tapi pada hakikatnya ... talk alone is better than talk two . Aku dari kecik memang mcm ni ... dulu aku tak boleh berspeak BM lagi time sekolah swasta . huh~ jauh sekali . Aku hanya bisa bermonolog dalam hati.. tapi pada mulut senyuman terukir. orang boleh COP aku sebagai NUT. )

- Dia jenis yang lambat bagi respon bila orang tanya
(Yg ni agak siot ye... aku dgn miqi memang mcm tu rasanya ...
contoh lambat tu mcm ni lah :

a: wey hari ni nak buat apa ... aku nak pergi .....kau nak tak ... mcm mana erk ....

bila si A tu cakap panjang mcm tu ... (lagi-lagi budak visual) dengan budak B tu

b: haa... ohh .... okey ,okey ....

Mcm tu jelah reply nya ... lembap benor . sebab budak mcm diaorg ni reti cakap dalam hati tapi tak reti nak luahkan dengan mulutnya.
tapi rasanya mulut aku ni power sikit kot ... takdelah tergagap -gagap bak kata Wahideen .....Kita pun budak Auditory lah . Tu yang wahideen say lah ..

Kebaikkannya:

- Kebanyakkan budak Auditory ni budak GENIUS tau .
(Hahaha.... tergelak aku dibuatnya. Betul agaknya yang cikgu cakap tu. Walaupun aku berfikir .. part mana yang genius ada pada aku ni. Tapi oklah tu ... GENIUS lagi BETTER. Sebab budak genius biasanya jenis yang belajar sikit pun dah relax-relax santai. kadang-kadang macm nak bagi pelempang pun ye kat budak genius ni . Heyy.. jgnlah lempang aku ...
wahideen kata : walaupun tak cemerlang.. tapi kita GENIUS sab .
Aku hanya tersengih jelah .... tapi betullah kata dia tu . Bolehlah aku buat HANDPHONE TERBAEK bila besar nanti . hehe...
dah terbayang mcm-mcm jenis benda kat otak aku ni .
ANYCALL HERE I COME !! YEAH ~


dan banyak lagilah kebaikkan dia tu ...

3) Kinesthetik ... (yg ni our nenda dpt ... )

Yg ni cikgu kata ... kebanyakannya terdiri daripada budak yang tak bape nak cemerlang.. budak yang jenis belakang-belakang tu . Dia kata mcm tulah ...

Budak KINESTHETIK ni tak boleh duduk diam. dia suka buat sesuatu dengan pergerakan. Rasanya dengan cara ni baru diaorg boleh dapat rasa apa yang diaorg nak buat .
Nenda lah tu orangnya .. memang samalah sgt.



So, Anda yang membaca ni termasuk dalam golongan mana?
hmm... kalau nak tau rasanya boleh cari ujian psikologi gaya belajar kat mana-mana . tapi tak taulah kalau ada.
hari tu aku ada budak ujian PERSONALITI DIRI .
aku merupakan budak berdarah AB ...
budak yang panas baran bila PERLU .


Aku ada dapat AUTOGRAF .
tapi yaya .. nak yg ala-ala imam muda punya je ..
dan ini PHOTOGRAPH OF SMARTSTUDY SMKBBU
let see, let see....





Apalah abang ni ... time orang nak amik gambar boleh nak say "Aduh~!"



hahaha...



Yang ni ... bukan aku take. tapi ...



yaya... dia kata yang ni cute..



ala-ala imam muda .



Aku rasa kalau orang tgk kitaorg masa tu ... memanglah kelam kelibut.



mana taknya... kitaorg nak bergambar dgn abg imam muda tu



tapi malu-malu ikan nk cakap ....



hehehe..



Ni cikgu Osman .



boleh panggil cikgu man .



nenda yg capture gambar ni


#



#



#



#



#



#




Tadaa~!!!!



Hahaah... tercapai jugak impian cicit aku ni .



Aku yang cakap abg ni



"abg nak amik gambar"



dia pun agreed jelah ...



kalau dia tak agreed siaplah dia lagi botak aku kerjakan ..



huahuahua !!!





Oklah... aku post draft ni dulu .



ni dah lama jadi draft sebenarnya



tunggu masa je nak post.



tapi disebabkan



M.A.L.A.S .



hari ni aku hantar pun ...



BECAUSE I MISS YOU



MIANHAE, MIANHAEYO CHAGIYA ~



byebye



ma'a salamah

No comments: